סיוע בניהול תקין של העמותה

Group of cute children lying on grass

חלק לא קטן מהעמותו שאנו מלווים, נתקלים בקשיים בהוצאת/קבלת "אישור ניהול תקין" – דבר שמקשה עליהם בקבלת תמיכות, גיוס תרומות והתנהלות שוטפת. אנחנו כאן כדי לעזור לכם.

מרבית העמותות פועלות לרווחת הציבור בכלל ולרווחתן של אוכלוסיות מוחלשות בפרט, ובכך מהוות נדבך חשוב בקיום חברה ישראלית צודקת. לכן, יש חשיבות גדולה לכך שעמותות יתנהלו באופן תקין בהתאם להוראות החוק והנחיות  הרשם.

העקרונות המנחים הן די "פשוטים" אך לצדן בירוקרטיה לא קטנה של מילוי דוחות, טפסים ודיווחים.

באפשרותנו לסייע, להדריך ולהטמיע תהליכים שיקלו מאוד על העבודה שלכם ובקבלת "אישור ניהול תקין" במהרה.

אי עשיית רווחים

המטרה העיקרית של העמותה לא מכוונת לעשיית רווח – הפעילות העיקרית של העמותה לא יכולה להיות עסקית או להתבטא בהחזקת מניות בחברה עסקית (גם אם החברה היא בבעלותה המלאה).

פעילות במסגרת המטרות המאושרות

העמותה לא יכולה לבצע פעילות שלא במסגרת מטרותיה (גם אם היא חשובה). אם במשך תקופת זמן סבירה עמותה לא קידמה מטרה מסוימת, עליה לבטל אותה בהחלטת אסיפה כללית ובאישור הרשם, או להציג תכנית מעשית לקידומה (עמותה שלא מקיימת פעילות כלל פועלת בניגוד לחוק).

איסור חלוקת רווחים

נושא משרה בעמותה (חבר ועד, חבר ועדת ביקורת) לא יכול להיות עובד בשכר, או לקיים עם העמותה קשר אחר במסגרתו יקבל תמורה שאינה בכפוף לתקנות הגמול.

פעילות עסקית בעמותה

העמותה יכולה לבצע פעילות עסקית אם אינה מהווה את עיקר פעילותה (לא עולה על 50% מהמחזור הכספי). ההחלטה תתקבל על ידי הועד, בהתייעצות עם ועדת הביקורת/האסיפה הכללית, ובהתאם לשיקולים של חוקיות, כדאיות וניצול מיטבי של נכסי העמותה (אשר אינם משמשים ישירות לקידום מטרותיה). על הועד ללוות את הפעילות העסקית ולפקח עליה. כמו כן, יש לקיים הפרדה מלאה בדו"חות בין הפעילות העסקית והפעילות המלכ"רית.

העברת הפעילות של העמותה

עמותה יכולה להעביר חלק מפעילותה לתאגיד אחר, במידה ולא מדובר בעיקר פעילותה, ובמידה והתאגיד הוא מלכ"ר. במקרה כזה, עליה להתחשב בשיקולים שונים. למשל: מטרות התאגיד אליו מועברת הפעילות, יכולתו לבצע אותה, אם מדובר בעמותה – האם היא מחזיקה באישור ניהול תקין, וכדומה. עמותה שמעוניינת להעביר את כל פעילותה או את רובה, חייבת להתפרק או להתמזג עם התאגיד המלכ"רי.

פעילות על פי התקנון

עמותה צריכה לפעול על פי התקנון שאושר לה על ידי הרשם. פעילות / נושא שלא הוסדר בתקנון (גם אם יש לגביו הסכמה כללית) – יחולו עליו הוראות התקנון המצוי.

הגשת דיווחים

עמותה צריכה להגיש דיווחים בזמן ובהתאם לחוק;
דוחות כספיים ומילוליים אחת לשנה, ודיווחים נוספים תוך שבועיים מיום קבלת ההחלטה/האירוע אליו מתייחס הדוח, לפי סעיף 38 לחוק.

קיום נהלים בכתב

עמותה צריכה לקבוע נהלים בכל תחום שבו היא פועלת. למשל, אם היא מעסיקה עובדים, היא צריכה לקבוע נהלי קבלה והעסקת עובדים.

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה