סיוע בהתנהלות כספית תקינה

Close-up of businessman hand with pen explaining a financial plan to colleagues at meeting

התנהלות כספית תקינה, תשמור על העמותה ותאפשר לה "חמצן לנשימה" גם בזמנים קשים ובקיצוצי תקציבים.

באפשרותנו לסייע, להדריך ולהטמיע תהליכים ונהלים שיקלו מאוד על העבודה שלכם, יתנו לכם את השקט ואת החופש לפעולה רציפה.

כל זאת לצד דוחות ודיווחים ניהוליים שיתנו לכם תמונת מצב שלמה ומלאה.

החל משירותי הנהלת חשבונות ברמה גבוהה ועד לדוחות תקציב מול ביצוע.

הנהלת החשבונות

הנהלת החשבונות של העמותה צריכה להיות עצמאית (על ידי העמותה או גורם מטעמה) ונפרדת מזו של תאגידים אחרים. במקרה של תאגיד מוחזק העמותה תגיש דוחות מאוחדים או תכלול בדוחות הכספיים שלה גילוי נאות לגבי התאגיד המוחזק בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים.

העמותה צריכה למנות אדם שיופקד על עדכון רישום פעולות ועדכון שוטף של מערכת הנהלת חשבונות.

תיעוד ורישום

העמותה צריכה לבצע רישום ותיעוד מלא של כל פעילות כספית ולשמור חשבוניות, קבלות ומסמכים אחרים המפרטים פעולות אלה.
העמותה צריכה לקיים בקרה על קבלת תרומות במזומן ולקיים הפרדת תפקידים בין מקבל התרומה, מבצע הרישום ומבצע ההפקדה. יש לבצע בקרה מחמירה על הנפקת קבלות ורישום נאות.
כספים של העמותה יופקדו בחשבון בנק על שם העמותה בלבד, ולא בחשבונות של גורמים אחרים כולל חברי ועד. העברות מחשבון זה יעשו באמצעות פנקס המחאות, חתום בידי שני מורשי חתימה.

מלגות והלוואות

מתן מלגות על ידי העמותה יתבצע בהתאם לקריטריונים קבועים, שוויוניים ופומביים.
לחברי ועדת ביקורת וקרוביהם לא ינתנו מלגות, ובאשר לחברי ועד וקרוביהם – מלגות ינתנו בהתאם לקריטריונים ובכפוף לאישור ועדת הביקורת והאסיפה הכללית.
עמותה המעוניינת באישור ניהול תקין תשלם מלגות באמצעות המחאות "למוטב בלבד" ולא במזומן.

מתן הלוואות מהעמותה לתאגיד אחר יתבצע בכפוף לתנאי העברת כספים ונכסים וגם בכפוף לתנאים הבאים:
1. מטרות התאגיד הלווה דומות למטרות העמותה
2. נחתם הסכם הכולל תנאי הלוואה סבירים (שיעור הריבית, תנאי ההחזר ומועד הפירעון) והוסדרו בטחונות לפירעון ההלוואה
3. העסקה אושרה על ידי הועד, ולמיטב ידיעתו אין ליקויים משמעותיים העלולים להקשות על החזרת ההלוואה
4. מתן הלוואה אינו פוגע בפעילות העמותה עמותה המעוניינת באישור ניהול תקין תלווה כספים באמצעות המחאות "למוטב בלבד" ולא במזומן.

לקיחת הלוואה – לקיחת הלוואה על ידי העמותה תאושר בידי הועד, בכפוף להסכם שיכלול את סכום ההלוואה, התנאים ומועדי הפרעון.
ההסכם ייחתם עם נותן הכספים במישרין ולא עם גורם אחר.
במקרה שהמלווה הוא חבר עמותה, יש להקפיד ביתר שאת על התנאים, ובמקרה שהוא חבר ועד או קרובו, יש להימנע מלקיחת הלוואה בריבית (מהחשש לחלוקת רווחים אסורה).

ניהול פנקסים

פנקסי החשבונות של העמותה צריכים לכלול לפחות:
עמותה עם מחזור הכנסות של עד חצי מליון ש"ח בשנה ומעסיקה מתחת ל-10 עובדים
מוסד שמחזורו אינו עולה על 500,000 ש"ח, חייב לנהל, לכל שנת מס, מערכת חשבונות שתכלול לפחות - (1) ספר תקבולים ותשלומים, שבו יירשמו בטורים נפרדים:
(א) בצד התקבולים -
(1) הקצבות והשתתפויות של אחרים;
(2) תרומות;
(3) הכנסות מריבית והפרשי הצמדה;
(4) הכנסות מהשכרת נכסים;
(5) תקבולים מדמי חבר;
(6) הכנסות ממכירת שירותים ונכסים שאינם משמשים במישרין למטרה הציבורית של המוסד;
(7) תמורה ממכירת נכסים הוניים;
(8) הכנסות מריבית והפרשי הצמדה שחל עליהם סעיף 3(ח) לפקודה;
(9) הכנסות אחרות.



(ב) ספר כרוך ובו יירשמו נכסים שנתקבלו כתרומות או כמתנות. הרישום יכלול את שם הנותן או התורם, תיאור המכס שנתקבל ומועד קבלתו.

(ג) בצד התשלומים
(1) תרומות והשתתפויות שניתנו לאדם אחר;
(2) שכר עבודה והוצאות נילוות;
(3) הוצאות הנהלה וכלליות;
(4) הוצאות ריבית והפרשי הצמדה;
(5) תשלומים לרכישת שירותים ונכסים שאינם משמשים במישרין למטרה הציבורית של המוסד;
(6) רכישות הוניות;
(7) סכומים לרכישת איגרות חוב, שחל עליהם סעיף 3(ח) לפקודה;
(8) הוצאות אחרות.


(ד) שוברי קבלה, שבהם יצויינו, בנוסף לאמור בסעיף 5(א)(2) להוראות, מספר תיק המוסד אצל פקיד השומה. תקבולים בשל תרומות יירשמו בפנקס שוברי קבלות נפרד. על כל קבלה בפנקס שוברי קבלות לתרומות תודפס בצורה בולטת לעין המלה "תרומה"; אם ניתן למוסד אישור לפי סעיף 46 לפקודה, יודפסו על הקבלה גם המלים: "למוסד אישור מס הכנסה לענין תרומות לפי סעיף 46 לפקודה";

(ה) תיק תיעוד חוץ.

עמותה עם מחזור הכנסות של למעלה מחצי מליון ש"ח בשנה או מעסיקה מעל 10 עובדים
(א) מוסד שמחזורו עולה על 500,000 ש"ח, או שמעסיק מעל 10 מועסקים, חייב לנהל, לכל שנת מס, מערכת חשבונות על פי שיטת החשבונאות הכפולה באחת השיטות הנהוגות, לרבות:
(1) ספר קופה;

(2) שוברי קבלה, שבהם יצויינו, בנוסף לאמור בסעיף 5(א)(2) להוראות, מספר תיק המוסד אצל פקיד השומה; תקבולים בשל מכירת נכסים או בשל מתן שירותים יירשמו בפנקס שוברי קבלות נפרד; תקבולים בשל תרומות יירשמו בפנקס שוברי קבלות נפרד; על כל קבלה בפנקס שוברי קבלות לתרומות תודפס בצורה בולטת לעין המלה "תרומה". אם ניתן למוסד אישור לפי סעיף 46 לפקודה, יודפסו על הקבלה גם המילים: "למוסד אישור מס הכנסה לענין תרומות לפי סעיף 46 לפקודה";

(3) חשבון הכנסות אשר בו יירשמו בנפרד, הכנסות בשל:
(א) הקצבות והשתתפויות מאחרים;
(ב) תרומות;
(ג) הכנסות מריבית והפרשי הצמדה;
(ד) הכנסות מהשכרה;
(ה) תקבולים מדמי חבר;
(ו) הכנסות ממכירת שירותים ונכסים שאינם משמשים במישרין למטרה הציבורית של המוסד;
(ז) תמורה בעד מכירת רכוש קבוע;
(ח) הכנסות מריבית והפרשי הצמדה שחל עליהם סעיף 3(ח) לפקודה;
(ט) הכנסות אחרות.

(4) ספר כרוך ובו יירשמו נכסים שנתקבלו כתרומות או כמתנות; הרישום יכלול את שם הנותן או התורם, תיאור הנכס שנתקבל ומועד קבלתו.

(5) חשבון הוצאות אשר בו יירשמו בנפרד, הוצאות בשל:
(א) תרומות והשתתפויות שניתנו לאדם אחר;
(ב) שכר עבודה והוצאות נילוות;
(ג) הוצאות הנהלה וכלליות;
(ד) הוצאות ריבית והפרשי הצמדה;
(ה) סכומים לרכישת שירותים ונכסים שאינם משמשים במישרין למטרה הציבורית של המוסד;
(ו) סכומים לרכישת נכסים הוניים;
(ז) רכישת אגרות חוב שחל עליהן סעיף 3(ח) לפקודה;
(ח) הוצאות אחרות.

ציון שמות 3. על אף האמור בסעיף 5(א)(4) שבפרק ב' להוראות, רשאי מוסד שלא לרשום שמו של תורם, אם יציין בשובר קבלה במקום המיועד לרישום שם המשלם, את המלים "תרומה בעילום שם".

4. מוסד שיש לו הכנסה מעסק ינהל, בנוסף לאמור בהוראות אלה, מערכת פנקסים נפרדת לגבי הכנסתו מעסק, לפי התוספת המתאימה בהוראות.

שימוש בהמחאות (שיקים)

עמותה אינה יכולה לחתום מראש על המחאות ללא ציון הסכום והמוטב, ועליה לקיים נוהלי פיקוח ובקרה, למשל – הוצאות מעל סכום מסוים יובאו לאישור הועד.
עמותה המעוניינת באישור ניהול תקין תקפיד שכל ההמחאות יחתמו "למוטב בלבד".

שימוש במזומן

עמותה המעוניינת באישור ניהול תקין תימנע מתשלום הוצאות במזומן(למעט הוצאות שניתן לכלול במסגרת "קופה קטנה").

שימוש בכרטיס אשראי

עמותה המעוניינת באישור ניהול תקין יכולה להשתמש בכרטיס אשראי בכפוף לקיום אחד התנאים:
1.) כרטיס האשראי יוגבל לסכום המותר ל"קופה קטנה".
2.) התשלום בכרטיס אשראי יהיה כפוף לקיום יתרה בחשבון ייעודי שנפתח לצורך כך. העברת כספים לחשבון תתבצע בסמוך להוצאה ספציפית, בהוראה חתומה על ידי שני מורשי חתימה ובציון מטרת ההעברה.

הוצאות הנהלה וכלליות

ההוצאות האדמיניסטרטיביות של העמותה הכוללות את השכר לא יעלו על אחוז סביר מהמחזור הכספי. החשב הכללי במשרד האוצר פרסם כללים הנוגעים להוצאות הנהלה וכלליות, כתנאי לתמיכה בעמותה.

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה