סיוע בהקמת עמותה

hand shows hand shake, heart shaped symbol as medical technology,clipping path

תהליך הקמת עמותה מתבסס על מספר שלבים עיקריים. במדריך הזה, ננסה לפשט את התהליך כדי שתעברו אותו באופן חלק. כמובן שבכל עת, באפשרותכם ליצור עמנו קשר ונשמח לסייע.

חוק העמותות אינו מגדיר מהי עמותה ותחת זאת קובע כי "הזכות לייסד עמותה: "שני בני אדם או יותר, שהם בגירים, החפצים להתאגד כתאגיד למטרה חוקית שאינה מכוונת לחלוקת רווחים בין חבריו ושמטרתו העיקרית אינה עשיית רווחים, רשאים לייסד עמותה; העמותה תיכון עם רישומה בפנקס העמותות".

תנאי להיווסדה של עמותה הינו רישומה בפנקס העמותות על ידי רשם העמותות. אין די בקבלת החלטה בדבר ייסוד עמותה או אף בהגשת הבקשה לרשם העמותות ועל המייסדים להמתין עד לקבלת תעודת התאגדות המעידה כי העמותה נרשמה, בטרם יחלו בפעילות.

ניתן לייסד עמותה לכל מטרה חוקית שעיקרה אינה עשיית רווחים, לאו דווקא מטרה ציבורית.
זאת, בניגוד לחברה לתועלת הציבור, המוקמת בהתאם לחוק החברות ולגביה נקבע שעליה לפעול למטרות ציבוריות בלבד.

על עמותה נאסר לחלק רווחים לחבריה, לרבות למייסדיה, במישרין או בעקיפין. יחד עם זאת, על חברי העמותה זכאים ליהנות משירותי העמותה על פי מטרותיה.

כאמור, מטרתה העיקרית של העמותה אינה יכולה להיות עשיית רווחים. 
כאשר ברור מתוך מטרות העמותה כפי שנוסחו בבקשת הרישום כי מטרתה העיקרית של העמותה הינה עשיית רווחים, יסרב רשם העמותות לרשום את העמותה.

עמותה מורכבת מחבריה, אך אין לחבריה זכויות קנייניות בעמותה. החברות בעמותה הינה אישית, היא אינה ניתנת להעברה ואינה עוברת בירושה.

כאשר תקנון העמותה קובע הסדרים שמשקלם המצטבר עולה כדי הענקת שליטה בעמותה למי מחבריה, יסרב רשם העמותות לרשום את העמותה, אלא אם יתוקן התקנון. 

להחלטות המתקבלות בעת רישום העמותה עשויות להשפיע על העמותה, לא רק בשלב היווסדה, אלא גם במהלך חייה ואף בעת פירוקה.

בחירת שם ומטרות לעמותה

בהתאם לחוק העמותות שני בני אדם או יותר רשאים לייסד עמותה. לשם כך, על המייסדים להגיש לרשם העמותות בקשה לרישום עמותה הנתמכת בתצהיר. בבקשה לרישום העמותה, על המייסדים לפרט, בין היתר, את שם העמותה המבוקש, כתובת העמותה, מטרותיה וסוג התקנון אותו היא מבקשת לאמץ.

בהתאם לתקנות, על מייסדי העמותה להציע 3 שמות אפשריים לעמותה בסדר עדיפות יורד.
שם העמותה יכול להיות בשפה העברית או בשפה הערבית.
עמותה רשאית לכלול בבקשה תרגום של השם לאנגלית, לעברית או לערבית. ניתן להוסיף לשם גם תרגום לשפה אחרת הנכתבת באותיות לטיניות ובלבד שצורף לבקשה תרגום נוטריוני של השם לעברית או לערבית. על התרגומים בכל השפות להיות תרגום מילולי מדויק של השם בעברית או בערבית

בחירת מייסדי העמותה

מבחינת חוק העמותות מספיקים 2 אנשים. אבל מבחינת רשויות המס (מע"מ ומס הכנסה) נדרשים 7 חברים/מייסדים, על מנת שמס הכנסה יגדיר את העמותה ל"מוסד ציבורי"
כאשר תושב זר מבקש לייסד עמותה יש למלא בבקשה לרישום עמותה יש למלא מספר דרכון במקום מספר תעודת זהות ולצרף העתק נאמן למקור של עמודי הדרכון בהם מופיעה תמונה, מדינת ההנפקה ותוקף הדרכון.

כתובת העמותה

על העמותה לבחור כתובת בישראל אשר תהווה את כתובתה הרשומה. כתובתה הרשומה של העמותה אינה יכולה להיות תא דואר, אולם ניתן להוסיף גם מען למכתבים אשר יכול להיות גם תא דואר.

מטרות העמותה

בבקשה לרישום עמותה יש לפרט מהן מטרות העמותה. על המטרות להיות ברורות ומעשיות ולשקף את הנושאים שבכוונת העמותה לקדם ואת הפעילות שבכוונתה לבצע לאחר הקמתה.
אין להסתפק במטרות כלליות כגון דת, ספורט, תרבות וכדומה. יחד עם זאת, אם מוקמת עמותה שמטרתה לשמש קרן למימון פעילויות ציבוריות בתחומים שונים, ניתן לציין את התחומים באופן כללי, כך למשל ניתן לנסח את המטרה כתמיכה במוסדות ללא כוונת רווח הפועלים לקידום דת, תרבות, ספורט וכיוצא באלה.

תקנון העמותה

סעיף 10 לחוק העמותות קובע כי המייסדים רשאים להגיש לרשם תקנון לעמותה. במידה שלא מוגש תקנון כאמור, יראו כתקנון העמותה את התקנון המצוי שבתוספת הראשונה לחוק העמותות. [קישור לחוק העמותות]
בפני מייסדי העמותה עומדות למעשה שלוש אפשרויות מרכזיות לעניין התקנון:
1. להציע תקנון משלהם
2. לאמץ את התקנון המצוי
3. לאמץ את התקנון המצוי, אך להכניס בו שינויים שיצורפו כנספח לטופס הבקשה לרישום, או במסגרת רישום מקוון, לבחור את האפשרות של תקנון מצוי עם שינויים סטנדרטיים.

תשלום אגרה

הגשת בקשה לרישום עמותה או רישום אגודה עותומנית כעמותה כרוכה בתשלום אגרה ודמי פרסום ברשומות.

תצהירים

הבקשה לרישום עמותה תיחתם בידי המייסדים, ואם המייסד הוא תאגיד, על ידי המורשים לחתום בשמו. החותם בשם תאגיד צריך להיות מוסמך מטעם התאגיד לייסד עמותה, לרבות על פי החלטה במוסדות התאגיד, ככל שנדרשת החלטה כזו, והצהרתו במסגרת הבקשה לרישום עמותה, מתייחסת גם להיותו מוסמך כאמור. על המייסדים לחתום על - תצהיר בפני עורך דין בנוסח המפורט בבקשה לרישום עמותה.
התצהיר כולל הסכמה לשמש כחבר ועד העמותה, הצהרה כי המייסד לא הורשע בעבירה המפורטת בסעיף 33(א)(4) לחוק העמותות והסכמה שיימסר לרשם העמותות מידע בדבר רישום פלילי אודות המייסד יש להגיש לרשם העמותות בקשה הכוללת חתימות מקוריות של המייסדים.
ניתן להסתפק באישור של עורך דין כי הבקשה הנה העתק נאמן למקור. מומלץ לשמור עותק מקורי אצל המייסדים או עורך דינם. על המייסד עצמו לחתום על הבקשה בפני עורך הדין על מנת שזה יזהירו כי עליו להצהיר את האמת.
לא ניתן להגיש בקשות החתומות בידי מיופה כוח מטעם המייסד.
כאשר מייסד נמצא מחוץ לישראל, עליו להגיש מסמכים שנחתמו בפני קונסול או בפני נוטריון ציבורי עם אישור אפוסטיל. בכל מקרה, גם אם המייסד אינו דובר עברית, עליו לחתום על טופס הבקשה בעברית, לאחר שקיבל הסברים על האמור בו. לא ניתן להגיש מסמכים כאשר התצהיר נעשה בפני עורך דין ישראלי בחו"ל.

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה