ניהול תקין לעמותות ומלכ"רים

שקופית3

אישור ניהול תקין הוא אישור שרשם העמותות מעניק לעמותות שהגישו דיווחים בהתאם להוראות החוק והנחיות הרשם.

עמותה יכולה להשתמש באישור לצורך הכרה כמוסד ציבורי המאפשר זיכוי ממס על תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. האישור יכול לשמש גורמים נוספים לצורך תמיכה בעמותה או התקשרות עימה.

רק עמותה בעלת 24 חודשים או יותר של פעילות רצופה רשאית להגיש בקשה לקבלת אישור ניהול תקין.
לצורך קבלת אישור ניהול תקין לשנת 2018, עליכם להגיש את כל המסמכים עבור שנת 2016 עד למועד הקובע -30.6.2017.
עמותות שכלולות בהסדר האורכות, שהוסכם מול לשכת רואי החשבון, רשאיות להגיש את המסמכים במועד מאוחר יותר בהתאם להסדר.
עמותה שלא תגיש מסמכים באופן מלא ובהתאם לדרישות חוק העמותות עד למועד זה, תפר את חוק העמותות.

בהתאם לתקנות העמותות (טפסים), התשס"ט-2009, חובה עליכם להגיש את כל הדיווחים באמצעות טפסים מקוונים, למעט דו"ח כספי ודו"ח מילולי. לאחר מילוי הטפסים, עליכם להדפיסם, להחתימם ולהגישם לרשם.

  1. פרוטוקול אסיפה כללית עדכני בדבר מינוי ועד, ועדת ביקורת, גוף מבקר ורואה חשבון
    התייחסות למינוי רואה חשבון: רלוונטי לעמותות בעלות מחזור כספי מעל 1,200,000 ₪.
    על הפרוטוקול להיות חתום בחתימות מקוריות בידי שניים מחברי הוועד בציון שמותיהם.
    עליכם לצרף לפרוטוקול טופס דיווח מקוון על החלטות האסיפה הכללית.
    שימו לב: לא תהיה קרבה משפחתית בין רוב חברי הוועד ובין חברי ועדת ביקורת. כמו כן, לא תתאפשר קרבה משפחתית בין חברי הוועד לחברי ועדת ביקורת.
  2. אישור פתיחת חשבון בנק לעמותה
    עליכם להגיש אחד מהאישורים הבאים:
    פרוטוקול אסיפה כללית לאישור פתיחת חשבון בנק לעמותה, חתום בחתימות מקוריות של שניים מחברי וועד העמותה.
    אישור הבנק על פתיחת חשבון בנק לעמותה.
    הודעה על פתיחת חשבון בנק לעמותה החתומה בחתימות מקוריות של שניים מחברי וועד העמותה.
  3. טופס הודעה על הגשת תובענה
    עליכם להגיש את ההודעה אם הוגשו תביעות נגד העמותה או נגד חבר ועד בתוקף תפקידו כחבר ועד.
    אם לא קיימות תביעות כאמור עליכם להגיש הצהרה על כך, חתומה על ידי שניים מחברי הוועד.
  4. פרוטוקול אסיפה כללית או ישיבת ועד עדכני, המאשר מינוי שני מורשי חתימה לפחות ובהתאם לתקנון העמותה
    על הפרוטוקול להיות חתום בחתימות מקוריות בידי שניים מחברי הוועד בציון שמותיהם.
    אם המינוי נעשה על ידי ועד העמותה עליכם לצרף טופס דיווח על החלטת ועד העמותה על מינוי מורשי חתימה.
    אם המינוי נעשה על ידי האסיפה הכללית עליכם לצרף לפרוטוקול טופס דיווח על החלטות האסיפה הכללית.
    מורשי החתימה אינם יכולים להימנות על חברי ועדת הביקורת.
    אסור למנות מורשי חתימה שהינם קרובי משפחה בדרגה ראשונה של חברי ועד וחברי ועדת ביקורת.
  5. הצהרה בשם העמותה, חתומה על ידי שני חברי ועד כי הקמת העמותה לא נעשתה בעקבות המקרים הבאים:
    הליכי מחיקה של עמותה או חברה לתועלת הציבור אחרת.
    אי מתן אישור ניהול תקין לעמותה או חל"צ אחרת על ידי הרשם.
    אי סדרים בעמותה או חל"צ אחרת.
  6. תשלום אגרה שנתית
    החל מהשנה שלאחר שנת הרישום והלאה, עליכם לדאוג לתשלום האגרות השנתיות או לחילופין להגיש תצהיר על פטור.
    אם העמותה זכאית לפטור, עליכם לצרף תצהיר חתום על ידי שני חברי ועד העמותה ומאומת על ידי עורך דין, על כך שהעמותה פטורה מתשלום אגרה לפי החוק והתקנות. באפשרותכם לקבל את טופס התצהיר באמצעות פנייה לכתובת הדואר האלקטרוני: Moked-amutot@justice.gov.il. עליכם להחתים את התצהיר בבנק הדואר.
    אם התשלום או הגשת התצהיר לפטור נעשה בסמוך לפניה לרשם, עליכם להגיש קבלות או אישור על כך.
    באפשרותכם לשלם את האגרה באופן מקוון בשירות התשלומים הממשלתי.
  7. הצהרה על תאריך תחילת פעילות העמותה
    עליכם להגיש הצהרה המציינת במפורש את התאריך המדויק (חודש ושנה), של תחילת פעילות העמותה ושל תחילת פעילותה הכספית.
    ההצהרה צריכה להיות חתומה בחתימת שני חברי ועד, בציון שמותיהם.שימו לב: בהתאם להוראות חוק העמותות, על העמותה להגיש את הדו"ח הכספי, הדו"ח המילולי ודיווחים נוספים, כפי שיפורט מטה, עד ליום 30 ביוני בשנה שלאחר שנת הדו"ח. אם מועד הגשת הבקשה הינו לאחר המועד הקבוע בחוק להגשת הדיווחים, על העמותה להגיש בנוסף גם את הדיווחים הבאים:
  • דו"ח כספי
    עליכם להגיש את הדו"ח חתום בחתימות מקוריות של שניים מחברי הוועד בציון שמותיהם.
    הדו"ח הכספי יהיה ערוך לפי גילוי דעת 69 ותקן 5 במקרים הבאים:
    בעמותה שמחזורה השנתי עולה על 1,200,000 ₪, והחייבת במינוי רואה חשבון.
    כאשר רואה חשבון ערך את הדו"ח גם אם מחזור העמותה נמוך יותר.
    הדו"ח יפרט את רשימת התרומות שהסכום השנתי שלהן מתורם יחיד עולה על 20,000 ₪, תוך ציון שמות התורמים לשנת הדו"ח.
    באפשרותכם לצרף את הרשימה כנספח לדו"ח הכספי
    אם העמותה פירטה את התורמים האלו במסגרת הדו"ח המילולי, היא פטורה מהגשת רשימה נוספת.
  • טופס דו"ח תרומות מישות מדינית זרה
    תרומה מישות מדינית זרה היא תרומה ממדינה זרה או מטעם גוף בשליטתה. אין הכוונה לכל תרומה המתקבלת מחוץ לארץ.
    על עמותה שמחזורה הכספי עולה על 300,000 ₪ לציין בדו"ח הכספי האם קיבלה או לא קיבלה תרומות מישות מדינית זרה אשר שוויין המצטבר עולה על סכום של 20,000 ₪. אם העמותה התייחסה לכך במקום המתאים בדו"ח המילולי, ניתן לראות בכך קיום החובה.
    אם עמותה קיבלה תרומות כאמור, עליה לציין בדו"ח הכספי לגבי כל תרומה מישות מדינית זרה, את הפרטים הבאים: זהות נותן התרומה, סכום התרומה, מטרת התרומה או ייעודה, התנאים לתרומה אם ישנם, לרבות התחייבויות שנתנה העמותה בנוגע לתרומה בעל-פה, בכתב, במישרין או בעקיפין.
    לתשומת ליבכם: אם עמותה קיבלה תרומות כאלו, עליכם למלא ולהגיש טפסי דו"חות רבעוניים מקוונים, ללא קשר לגובה מחזור העמותה או סכום התרומה.
  • טופס דו"ח מילולי
    הדו"ח המילולי יהיה חתום בחתימות מקוריות של שניים מחברי הוועד בציון שמותיהם.
    על עמותה להגיש דו"ח מילולי גם אם לא הייתה לה פעילות כספית בשנה האמורה, ולהתייחס לפעילות הלא כספית שהייתה לה.
    עליכם לפרט בדו"ח המילולי את כל בעלי התפקידים בעמותה:
    כל חברי הוועד, מורשי החתימה.
    כל חברי ועדת הביקורת או הגוף המבקר.
    רואה החשבון המבקר את הדו"חות אם מונה.
    מבקר פנימי אם מונה.
  • פרוטוקול אסיפה כללית לאישור הדו"חות הכספיים והמילוליים
    על הפרוטוקול להיות חתום על ידי שניים מחברי הוועד בחתימות מקוריות ובציון שמותיהם.
    עליכם לצרף לפרוטוקול טופס דיווח מקוון על החלטות האסיפה הכללית.
  • טופס המלצות ועדת ביקורת או גוף מבקר
    עליכם לציין באופן מפורש האם הוועדה ממליצה או לא ממליצה לאסיפה הכללית לאשר את הדו"ח הכספי ולאיזו שנה.
    על המלצות ועדת הביקורת להיות חתומות על ידי חבר ועדת ביקורת אחד לפחות בציון שמו.
  • טופס רשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה
    לרבות מלגות, תמיכות, גמולים, שכר טרחה וכדומה.
    עליכם לציין את סכום התשלום לכל אחד מחמשת מקבלי השכר הגבוה בעמותה לשנת הדו"ח הכספי.
  • מבקר פנימי
    עמותה שהמחזור הכספי שלה עלה על 10 מיליון ₪, תגיש פרוטוקול אסיפת חברי הוועד או אסיפה כללית למינוי מבקר פנימי, אם לא הוגש פרוטוקול כזה בעבר.שימו לב: אם לעמותה הונפק אישור על הגשת מסמכים לשנה מסוימת, ובמהלך אותה שנה מלאו לעמותה שנתיים פעילות, והיא רוצה להחליף את האישור על הגשת מסמכים באישור ניהול תקין, עליכם לצרף למסמכים שהוגשו לצורך האישור על הגשת מסמכים, מאזן בוחן לתקופה שלאחר הדו"ח הכספי האחרון שהוגש ועד החודש בו מלאו לעמותה שנתיים פעילות.
    לדוגמה: עמותה שהחלה פעילות בין ינואר ליוני 2015 וקיבלה אישור על הגשת מסמכים לשנת 2017, מלאו לה שנתיים פעילות בין ינואר ליוני 2017, ורוצה להחליף את האישור על הגשת מסמכים באישור ניהול תקין לשנת 2017, תגיש מאזן בוחן לשנת 2016. לאחר יוני 2017 על העמותה להגיש דו"חות לשנת 2016.

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה