מענק עבודה מועדפת

Image of female farmer sowing seed in the garden

המוסד לביטוח לאומי משלם מענק לחייל משוחרר ולמי שסיים שירות לאומי, העובד בעבודה החיונית למשק המדינה.

המענק משולם לחיילים משוחררים משירות חובה, או למי שסיימו שירות לאומי או שירות לאומי-אזרחי של 24 חודשים, שעבדו בעבודה המוגדרת בחוק כעבודה נדרשת: מפעלי תעשייה ובתי מלאכה, באתרי בנייה, בתחנות דלק, בבתי מלון, באתרי גידולים חקלאיים ובבתי אריזה, וכן בטיפול וסיוע אישי לאנשים עם מוגבלויות – חוץ מעבודות פקידות בתחומים האלה.

חיילים משוחררים, חברי קיבוצים או מושבים שיתופיים, שעבדו בעבודה מועדפת בקיבוץ או במושב השיתופי או מחוצה להם, זכאים למענק.

מי זכאי למענק?

המענק משולם למי שעונה על התנאים האלה:

  • הוא עבד בעבודה נדרשת 6 חודשים מלאים לפחות (150 ימי עבודה לפחות) , אפשר גם לא רצופים, אצל מעסיק אחד או יותר, בתוך 24 החודשים מיום שהשתחרר משירות חובה.
  • העבודה צריכה להיות במשרה מלאה, על פי הנהוג בענף שבו עבד, ככלל 8 שעות עבודה ביום.
  • בעבודה בתחום החקלאות אפשר לעבוד 4 חודשים מלאים לפחות (100 ימי עבודה לפחות), ולקבל מענק חלקי.
  • ימי חופשה, ימי מחלה וימי מילואים לא ייספרו כימי עבודה, גם אם קיבלת עבורם תשלום מהמעסיק או מהביטוח הלאומי. אם שירתת במילואים במהלך השנתיים שלאחר שחרורך משירות חובה, תוארך התקופה שבה באפשרותך לעבוד בעבודה נדרשת, בהתאם לתקופות המילואים המצטברות שלך.
  • אם במקום עבודתך מקובל שבוע עבודה של 5 ימים, ועבדת 5 ימים בשבוע, ייחשב כאילו עבדת 6 ימי עבודה בשבוע לעניין צבירת ימי עבודה.

זכאות לדמי אבטלה – נדרשת רק ממי שהתחיל לעבוד בעבודה המועדפת, לאחר שחלפה שנה מיום שחרורו.

מאחר והזכאות למענק "עבודה מועדפת" מותנית בזכאות לדמי אבטלה, וכיוון שבשנה הראשונה לשחרורך משירות חובה זכאותך לדמי אבטלה מובטחת – מומלץ להתחיל לעבוד בעבודה נדרשת במהלך השנה הראשונה לשחרורך.

מי שקיבל דמי אבטלה ב-11 החודשים שקדמו לתחילת העבודה הנדרשת, ינוכה חלק מהתשלום שקיבל עבור ימי האבטלה מסכום המענק המגיע לו.
במקרים מסוימים זכאי החייל למענק חלקי.

תביעה למענק

תביעה למענק יש להגיש לביטוח הלאומי לאחר 6 חודשי עבודה מלאים לפחות, ולא יאוחר מ-42 חודשים מיום השחרור משירות החובה.
לתביעה יש לצרף אישורים על מקום העבודה, סוג העבודה ותקופת העבודה, בציון מספר ימי העבודה בכל חודש.
אפשר להוריד טופס תביעה בל/1521 מאתר האינטרנט של הביטוח הלאומי, ולשלוח באתר, בדואר או בפקס.

חשוב לדעת

אם הוצעה לך עבודה שאינה כלולה ברשימת העבודות הנדרשות, או שיש לך ספק אם היא עבודה נדרשת, אנו ממליצים לך לפנות באתר הביטוח הלאומי במדור ״צור קשר״, לפני תחילת העבודה, על מנת לוודא שהעבודה שהוצעה לו תיחשב כ"עבודה נדרשת".

מאבטחים, שומרים ועובדי ניקיון נחשבים כעובדים בעבודה נדרשת, רק אם עבדו במקומות הבאים: אתרי בנייה, מפעלי תעשייה, תחנות דלק, אתרים לגידולים חקלאיים, בתי אריזה ובתי מלון.


עובד מקצועי במפעלי תעשייה (כולל תעשיית ההייטק), שיש בידו תעודת מקצוע, והוא מועסק בעבודה המתאימה להכשרתו המקצועית, לא יהיה זכאי לקבל את המענק – למעט אם עבד בעבודה בלתי מקצועית (שאיננה במקצועו), או בעבודות המקצועיות המפורטות ב"רשימת העבודות המזכות".

בכל הענפים ובכל סוגי העבודות המפורטים – עבודה פקידותית אינה מזכה במענק.

לדוגמה:
מזכירות, כתבנות, הנהלת חשבונות, עבודות ארכיון, עובדי קבלה בבתי מלון, טלפנים ועובדי מרכזייה.

רשימת העבודות המועדפות

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה