הבחירות לכנסת העשרים ואחת שיתקיימו באפריל 2019

gorgeous Israel flag painted on a wood plank texture

הנחיה זו כוללת הוראות הן לגבי תשלומים שחלות עליהם הוראות הדין המיוחד והן לגבי תשלומים אחרים המשולמים בגין בחירות.

1.    פתיחת תיקי ניכויים

כל מי שמעסיק עובדים או מבצע תשלומים עליהם חלה חובת ניכוי מס במקור, יפתח תיק ניכויים במשרד השומה באזור מגוריו או באזור בו מתנהל מטה הבחירות. מועמדים ומפלגות קיימות, אשר יש להם תיק ניכויים פעיל – ישתמשו בתיק הקיים.

2.    מיסוי תשלומים בתקופת בחירות עפ"י הוראות הדין המיוחד

א.  הגדרת "תקופת בחירות"

"תקופת בחירות"- היא כל אחד מאלה:

1.       תקופה של 30 ימים המסתיימת יום לאחר היום שבו נערכות הבחירות המוקדמות למועמדי המפלגות.

2.       תקופה של 30 ימים המסתיימת 3 ימים לאחר היום שבו נערכו הבחירות לכנסת.

יום הבחירות נקבע ל-9.4.2019 ולפיכך תקופת הבחירות תהיה מ-14.3.2019 עד 12.4.2019.

ב.   הגדרת התשלומים

הוראות הדין המיוחד חלות אך ורק על תשלומים שנתקיימו לגביהם התנאים הבאים:

1.    התשלום הוא בעד עבודה או שירות בשל הבחירות, שנעשו בתקופת הבחירות, בעד הסעת נוסעים או הובלה או החזר הוצאות בשל הבחירות שבוצעו או הוצאו, לפי העניין, בתקופת הבחירות, אך לא בעד דמי שכירות.

2.    המשלם הוא אחד מאלה: מפלגה. רשות הממונה על פי דין על ביצוע הבחירות. מועמד לבחירות מוקדמות. חברות כוח אדם אינן נחשבות כמשלם.

3.    העבודה או השרות נעשו רק "בתקופת הבחירות" כמוגדר לעיל.

4.    התשלום הכולל למקבל אחד אינו עולה על 8,800 ש"ח.

5.    מקבל התשלום מועסק על ידי המשלם או נותן לו שרות בתקופת הבחירות בלבד, דהיינו אינו נמנה על עובדיו או ספקיו הקבועים של המשלם. לעניין זה, מקבל לרבות מזכיר ועדת הקלפי המועסק על ידי הרשות הממונה על ביצוע הבחירות על פי דין, גם אם הוא מועסק לא רק בתקופת הבחירות.

תשלום הינו תמורה בכסף או בשווה כסף בעד עבודה או שרות בשל הבחירות שהוצאו על ידי משלם בתקופת הבחירות, בעד הסעת נוסעים או הובלה או החזר הוצאות בשל הבחירות ובלבד שלא נעשו במהלך עסקו, משלח ידו או עבודתו של המקבל.

ג.           סוגי תשלומים שכיחים עבור עבודה או שרות המתבצעים ב"תקופת בחירות":

פרסום, לרבות מודעות בעיתונים ובאמצעי התקשורת האלקטרוניים. ♦ הפצת תעמולת בחירות לתיבות הדואר, הדבקת מודעות וכרזות בדרכים העירוניות והבינעירוניות. ♦ תשלומים לפעילי הרשימות ולנציגיהן בקלפיות ובמרכזים לספירת הקולות לפעילים המועסקים רק ב"תקופת הבחירות", למזכירי קלפי גם אם הם מועסקים ע"י הרשות הממונה על ביצוע הבחירות באופן קבוע. ♦ תשלומים לטלפנים/טלפניות. ♦ תשלומים לשמירה וסדרנות. ♦ ייעוץ לסוגיו. ♦ תשלום לשליחים עבור חלוקת דברי דואר לתיבות הדואר וממוענים אחרים. ♦ תשלום לעירייה עבור הדבקת מודעות. ♦ הסעות והובלות.

ד. סוגי תשלומים נפוצים שאינם תשלום ב"תקופת בחירות":

כאמור לעיל, תשלום עבור טובין ונכסים אחרים אינו נחשב כתשלום עליו חל הדין המיוחד. להלן סוגי התשלומים הנפוצים במערכת הבחירות שאין לראות בהם "תשלום" לעניין החוק גם אם סכומם המצטבר נמוך מ-8,800 ש"ח.

תשלום לבתי דפוס. ♦ רכישת ציוד או שכירתו לרבות טלפונים, מחשבים, ציוד משרדי. ♦ שכירת מבנים. ♦ רכישת מוצרי מזון וכיבוד עבור הפעילים הבוחרים.

ה. מהות המס המיוחד ושיעורו

על תשלום ב"תקופת הבחירות" כאמור לעיל יחול מס מיוחד שאיננו מס הכנסה כמשמעותו בפקודה. שיעור המס המיוחד הוא 25% והוא מוטל על מלוא התשלום, בלא זכות לניכוי, קיזוז, פטור או הפחתה כלשהם וזאת גם אם מקבל התשלום פטור ממס הכנסה או נמצא בשיעור מס שולי נמוך יותר.

מאחר ומדובר במס שאיננו מס הכנסה יחולו ההוראות הבאות לגבי התשלום האמור:

1.    התשלום אינו "הכנסה", כהגדרתה בפקודת מס הכנסה, לכן עצם קבלתו אינה מחייבת את מקבלה בהגשת דוח למס הכנסה.

2.    התשלום אינו "הכנסה" או "שכר", לעניין חוק מע"מ, חוק ביטוח בריאות ממלכתי וחוק הביטוח הלאומי – למעט לעניין ביטוח נפגעי עבודה.

יודגש כי הוראות הדין המיוחד אינן ניתנות להתניה, דהיינו המקבל אינו רשאי לדווח על התשלומים כהכנסה רגילה ולשלם בגינה מס הכנסה עפ"י הפקודה.

ו.           דיווח ותשלום המס המיוחד

1.    משלם יגיש לפקיד השומה עד ה-16 לחודש דין וחשבון על תשלומים שביצע בין ה-14 לחודש הקודם עד ה-13 בחודשהדיווח.

2.    הדוח יוגש על גבי טופס 102 מיוחד שיונפק ע"י משרד השומה בו מתנהל תיק המשלם שיכלול את התשלומים בגין "תקופת בחירות" בלבד.

3.    את התשלום בעד עבודה ב"תקופת בחירות" יש לכלול בדוח השנתי 0126, 856 ובטופסי 0106 ו-0806, כפי שמפורט בהנחיה נפרדת שפורסמה בעניין הדיווחים השנתיים.

4.      מיסוי "תשלומים אחרים" בשל פעילות ב"תקופת הבחירות"

עפ"י הוראות הדין המיוחד, תשלומים המבוצעים ב"תקופת הבחירות" והעונים על הכללים המופיעים בסעיף 3 לעיל אך סכומם המצטבר למקבל עולה על 8,800 ש"ח, וכן תשלומים שניתנים במהלך עסקו, משלח ידו או עבודתו של המקבל, נחשבים כ"תשלומים אחרים" ויחולו לגבי כל התשלום האמור הכללים הבאים:

א.  הוא ייחשב כהכנסה לצורך פקודת מס הכנסה לכל דבר ועניין.

ב. במידה וחלות הוראות ניכוי מס במקור ספציפיות לתשלום הנדון, יחולו הוראות הניכוי במקור כאמור לפי סוג ואופי התשלום.

ג.     בכל מקרה בו אין הוראות ניכוי מס במקור ספציפיות לתשלום, קיימת חובת ניכוי מס במקור בשיעור של 25% מכוח תקנות הדין המיוחד. הניכוי יועבר לפקיד השומה באמצעות טופס 102 עד ה-16 לחודש לגבי התשלומים האחרים ששולמו בחודש הקודם.

ד.    חשוב להדגיש כי הניכוי האמור אינו מס סופי ולכן על המקבל חלה החובה לכלול את התקבול בדוח על הכנסותיו ולהשלים את המס המגיע. מאידך, רשאי המקבל לבקש מפקיד השומה אישור על הקטנת הניכוי במקור האמור אם קיימת הצדקה לכך.

5.     מיסוי תשלומים לנערים

על אף האמור לעיל, על תשלומים המשולמים לנער, יחולו ההוראות הבאות:

א.   "תשלום", כהגדרתו בחוק, שניתן ל"נער" ב"תקופת הבחירות", יראוהו כהכנסת עבודה כמשמעותה בסעיף 2(2) לפקודה, ויחולו עליה חובות הניכוי לפי סעיף 164 לפקודה. לעניין זה, "נער" – ילד או צעיר שטרם מלאו להם 18 שנים.

ב.     על "תשלום" המשולם ל"נער" לא תחול החבות במס בשיעור של 25%, ללא זכות לניכוי, לקיזוז, לפטור או להפחתה כלשהי.

ג.    "תשלום" ל"נער" ב"תקופת הבחירות" שרואים אותו כהכנסת עבודה לצורכי הפקודה, לא יחשב כהכנסה לעניין חוק ביטוח בריאות ממלכתי וחוק הביטוח הלאומי, למעט לעניין ביטוח נפגעי עבודה, וכן לא ייחשב כשכר לעניין חוק מע"מ (לצורך מס שכר).

6.     מיסוי תשלומים עבור בחירות על פי הדין הרגיל

על תשלומים בגין פעילות בחירות שאינם "תשלומים מיוחדים" ואינם "תשלומים אחרים" כאמור לעיל, יחולו לפי העניין הוראות פקודת מס הכנסה, הצווים והתקנות בהתאם לסוג ההתקשרות עם מקבל התשלום: עובד שכיר, נותן שירות, משכיר או מוכר נכס וכו'. יודגש כי כאשר התשלום אינו חייב בניכוי במקור מכוח הוראות הדין הרגילות – אין חובת ניכוי גורפת, רק בשל העובדה שמדובר בתשלומי בחירות.

7.     דיווח ותשלום מס הכנסה

גם על "תשלומים אחרים" ב"תקופת בחירות" ועל תשלומים בגין פעילות בחירות שלא ב"תקופת בחירות" יחולו כל כללי הדיווח החודשי והשנתי הרגילים. המשלם ידווח עליהם בטופסי 0102, 0106, 0126, 0856, 0806 – לפי העניין, וסכומי הניכוי יועברו במועדים הנקובים בתקנות הניכוי במקור.

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה