אופן המיסוי בעניין סמכות המנהל להורות על חלוקת דיבידנד בהתאם לסעיף 77 לפקודה

Indoor business conference for managers.

רשות המסים פרסמה חוזר מקצועי אשר מפרט את הקריטריונים בהם יכול וייעשה שימוש בסמכות המנהל להורות על חלוקת רווחים לצרכי מס, וזאת במסגרת התיקון לחוק אשר טיפל במשיכות בעלים וחברות הארנק, אשר הוחל בתחילת שנת 2017. הפרסום נועד לשקף לציבור את עמדת ופרשנות רשות המסים לאור החקיקה בנושא.

סעיף 77 לפקודה תוקן במטרה לתת כלים להתמודד עם מצב של ניצול לרעה של שיטת המיסוי הדו שלבי, החלה על חברות באופן בו הוא מאפשר למנהל רשות המיסם להורות על חלוקת רווחים לא מחולקים של חברת מעטים, אם התקיימו התנאים המנויים בסעיף.

הסעיף קובע מספר תנאים טרם הענקת הסמכות למנהל בהם: מבנה בעלות החברה, תנאי רווחיות, אופי פעילות החברה ומדיניות חלוקת הרווחים ו/או חלוקה בפועל, גיבוש המלצה למנהל הרשות באשר לחלוקה, אם לאו, אשר ניתנת ע"י ועדה מייעצת המונה כחמישה אנשים מהם 3 שאינם עובדי מדינה.

החוזר סוקר מספר דוגמאות מספריות באשר לתנאי הרווחיות ומדיניות החלוקה כפי שדורש החוק, דהיינו התנאים ה"טכניים" לתחולת הסעיף.

כמו כן, מפרט החוזר את השיקולים המהותיים העיקריים אשר יעמדו לנגד המנהל ו/או הוועדה המייעצת בעצם בחירת החברה אותה בוחנים, בין השיקולים הללו ניתן למצוא:

  • בחינת קיום פעילות עסקית ריאלית וממשית אשר רווחי החברה משמשים או עתידים לשמש אותה.
  • נזילות הרווחים, מעל לנדרש, שלא לצורך הפעילות השוטפת ו/או תוכניות עתידיות ממשיות.
  • השימוש ברווחים דה פקטו – באילו מכשירים פיננסיים/השקעות וכו'.

מעבר לאמור, מפרט החוזר את ההליך בכללותו וזאת על מנת ליצור אחידות וקיום הליך תקין.

המשמעות באשר לחברה אשר לגביה החליט המנהל על חלוקת רווחיה לצרכי מס, היא השלמת המיסוי הדו שלבי במיסוי שיעורי מס על דיבידנד וזאת לגבי רווחים אשר רואים בהם כמחולקים בהתאם להוראות הסעיף, חשוב לציין כי המשמעות התזרימית היא השלמת המיסוי בלבד ואינה מחייבת חלוקה בפועל.

הוועדה המייעצת החלה בעבודתה לפני מספר חודשים בבחינת תיקים של מספר חברות שהועברו לה לעיון.

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה