מענקים ושאר ירקות

ממשיכים לעדכן
נכון להיום (20/04/2020) - טרם פורסמו תקנות וטרם הוגשה הצעת החוק בנושא הפיצוי לעסקים.

העדכונים בעמוד זה הינם בהתאם לפרסומים של לשכת רואי החשבון והם אינם סופיים. הפרסומים המחייבים יהיו הפרסומים בתקנות ובהצעת החוק, לכשיפורסמו.
המענק לעסקים על בסיס מנגנון של הכרה בהוצאות קבועות
המתווה לפיצוי לפי מנגנון זה הוצע על ידי לשכת רואי החשבון כאשר המענק לעסקים על בסיס מנגנון של הכרה בהוצאות קבועות, נותן מענה מיידי לעסקים שניזוקו על בסיס מנגנון פיצוי בדומה לתקנות מס רכוש, ומתייחס בשלב ראשון להחזר הוצאות קבועות, שהעסקים ממשיכים לשאת בהם, דוגמת שכר דירה או פחת, דמי ניהול, מיסי עירייה וארנונה, הוצאות ביטוח ועוד, גם כאשר העסק מושבת או מופעל במתכונת חירום.
בלשכת רואי החשבון סבורים שזהו פיצוי הכרחי, למניעת קריסה כלכלית של עסקים רבים. בנוסחה שגובשה יש דרך לקבוע תקרת פיצוי. כמו כן מוצע תשלום מקדמות בגין מענק מוצע זה. לגבי עסקים בתחומים כגון תעופה ותיירות, שהושבתו לחלוטין והיקף הנזקים הוא כבד ביותר, מוצע להתייחס בנפרד.
כמו כן מסתמן כי, עסקים בעלי מחזור שאינו עולה על 20 מיליון ש"ח, שהנזק שנגרם להם הינו לפחות 50% ממחזור הכנסותיהם, יהיו זכאים לפיצוי. גובה הפיצוי לכל עסק טרם נקבע, כאשר האפשרויות שנבחנות כרגע הן כי הפיצוי יחושב כ- 15% מגובה המחזור (עד לתקרה כלשהי), או שיעור מסוים מהיקף ההוצאות של העסק.
המענק לעצמאים ולבעלי שליטה
נמסר כי לשכת רואי החשבון מתנהלת מול רשות המיסים, במטרה לגבש סופית את מתווה המענקים לעצמאים ולבעלי שליטה במסגרת הפעימה השנייה.

בעלי שליטה שמשכו דמי ניהול ולא משכורת
בעלי שליטה אלו ייחשבו כעצמאיים לצורך קבלת המענק, והינם זכאים למענק גם במסגרת הפעימה הראשונה וגם בפעימה בשנייה. בסיס החישוב לקבלת המענק יהיה ההכנסות בשנת 2018, למעט חריגים לגביהם הבסיס לחישוב יהיה הכנסות שנת 2019, כגון: מי שהחל בפעילות בשנת 2019 ופתח תיק עד ה-1 לספטמבר 2019 או מי שעסקו הפסיד בשנת 2018.

המענק לעצמאים
מבחן ההכנסה מחושב לכל אחד מבני הזוג כמבחן עצמאי עד מחזור של מיליון ש"ח.
בין טווח הכנסות של 15,000 – 40,000 ש"ח ממוצע סכום המענק יהיה 10,500 ₪ במגבלה של 70% מסך ההכנסה.
בין טווח הכנסות של 83,000 – 40,000 ש"ח המענק יפחת בהדרגה עד 3,000 ש"ח.

מענק לבעלי שליטה שכירים
מבחן ההכנסה יחושב כמבחן עצמאי עד מחזור של מיליון ש"ח לכל אחד מבני הזוג, בהתבסס על הדו"ח האישי לשנת 2018 ויתייחס לכל המקורות לרבות הפסדים שקוזזו והכנסות פטורות. הכנסות משותפות יחולקו שווה בשווה בין בני הזוג. לאחר מכן, יתבצע מבחן נוסף בהתבסס על יחוס הכנסות החברה. כך, שאם הכנסת בעל השליטה יחד עם הכנסות החברה (ללא קשר לאחוז ההחזקה) נמוכה ממיליון ש"ח, בעל השליטה יהיה זכאי למענק. ככל שהכנסות בעל השליטה והכנסות החברה יעלו על מיליון ₪, בעל השליטה יידרש לדווח על אחוז אחזקותיו בחברה, והכנסות החברה לצורך החישוב ייזקפו בהתאם לאחוז החזקתו בחברה.
תנאי נוסף הוא שמחזור ההכנסות בחברות שבשליטתו, מהן הוא מקבל משכורת, ירד בתקופת החודשים מרץ-יוני 2020 לפחות בשיעור של 25%.
סכום המענק יחושב אך ורק בהתבסס על משכורות שנת 2018 זאת, עד לתקרה של 10,500 ש"ח במגבלה של 70% ממשכורתו, ובהתאם לטווח ההכנסות שהוצגו לעיל.

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה