הטבות במס על הכנסות ריבית מפקדונות ותוכניות חסכון

Financial report

ניכוי מיוחד לבעלי הכנסות נמוכות

אם הכנסתך והכנסת בן זוגך, מכל מקורות ההכנסה, לא עלתה על 62,160 ₪ בשנת 2018 הינך זכאי לניכוי בסך של 9,720 ₪ מהכנסתך החייבת מריבית, ולכל היותר עד לסכום ההכנסה מריבית. (כלומר, על הכנסת ריבית של 9,720 ש"ח לא תחוייב במס)

אם הכנסתך עלתה על תקרה זו, הניכוי המותר יקטן בסכום שבו עלתה הכנסתך והכנסת בן זוגך על התקרה, כלומר תקבל ”ניכוי מתואם״.

הכנסה לעניין ניכוי זה כוללת הכנסה פטורה והכנסה מריבית ואינה כוללת קצבת ילדים. ההכנסה כוללת את הכנסות הריבית של ילדיך שטרם מלאו להם 18 שנים בשנת המס. אם פנית במהלך השנה לפקיד השומה וביצעת תאום מס בעניין הריבית, המערכת החזירה (החל ממועד עריכת תיאום המס) לחשבון ממנו נוכתה הריבית (או לחשבון קשור) את הסכום שנוכה ממך עד גובה הניכוי המגיע לך כפי שנקבע במועד עריכת תיאום המס. יתכן ובחישוב השנתי יתברר שמגיע לך ניכוי שונה מזה שנקבע בעת תיאום המס.

ניכוי למגיעים לגיל ”פרישת חובה״

אם הגעת אתה או בן זוגך לגיל 67 בשנת המס, הנכם זכאים לניכוי בסך 13,320 ₪ (בשנת 2018) מהכנסות הריבית שלכם. אם בן זוגך ואתה עברתם את גיל 67 בשנת המס, הנכם זכאים במקום הניכוי הנ״ל לניכוי מוגדל בסך 16,320 ₪ (בשנת 2018) מהכנסות הריבית.

סכום שנוכה לך במקור מריבית לאחר שהגעת לגיל האמור הוחזר לחשבונך במהלך השנה באופן אוטומטי על ידי הבנק בלי שפנית לפקיד השומה, וזאת עד סכום המס שנוכה מריבית עד גובה התקרות הרשומות לעיל. עם זאת, אם ביקשת בפקיד השומה שלא יועבר מידע באופן שוטף ממערכת הבנקאות בדבר ניכוי במקור מריבית על חסכונותיך, לא בוצע ההחזר האוטומטי.

פטור מריבית מזכה למגיעים לגיל פרישה

אם הגעת אתה או בן זוגך לגיל פרישה, יינתן לך פטור נוסף בגובה 35% מ״הריבית המזכה״.

"הריבית המזכה" מוגדרת כהכנסתך מריבית אך לא יותר מההפרש בין סך של 100,560 ₪(הסכום השנתי של קצבה מזכה״ בשהת 2018), לבין ההכנסה החייבת הגבוהה מבין הכנסתך או הכנסת בן זוגך. ההכנסה החייבת לעניין זה כוללת רווחים בבורסה הכנסה פטורה לפי סעיפים 9א׳ ו-9ב׳ לפקודה, (קצבה ממעביד או מקופת גמל וכן כל קצבה מלוג או אנונה אחרים), ואינה כוללת הכנסה מריבית, הכנסה משכ״ד למגורים הפטורה ממס, רווח הון ושבח לפי חוק מיסוי מקרקעין.

פטור זה ניתן במסלול ההחזר האוטומטי על יד הבנק רק אם הגעת לפקיד השומה במהלך השנה וביקשת תיאום מס, בשל סיבת הפטור המפורטת בסעיף זה.

בין אם קיבלת במהלך השנה החזר לחשבונך במסגרת ”מסלול ההחזר האוטומטי״ ובין אם לאו, עליך לרשום ולדווח על הכנסות הריבית שהתקבלו השנה במלואן וללא הפחתת הפטורים שפורטו בדוח השנתי .המחשב ייקח בחשבון את הכנסותיך ואת גילך, ויחשב את הניכויים והפטורים המגיעים לך.

פטור מריבית לנכה ולעיוור

נכה בשיעור של 100% או עיוור, זכאי לפטור על הכנסתו מריבית המשולמת על כספים שהופקדו בפיקדון, בתוכנית חיסכון או בקופת גמל, בתנאי שמקור הכספים הוא בכספי פיצוים על נזקי גוף עד לסכום של 300,000 ,₪ וזאת בתנאי שהכנסתו מיגיעה אישית נמוכה מסך של 300,000 .₪.

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה