האם טיפ למלצר ייחשב כשכר עבודה

A cafe waiter offers young women teacakes

על פי ההלכה החדשה של בית הדין הארצי לעבודה*, טיפ (תשר) למלצר מהווה שכר עבודה לכל דבר ועניין של העובד מהמעסיק, נקבעו מס' הסדרי משנה שעל המעסיק ועל העובד לנהוג לפיהם:

הסדר "ברירת המחדל" הוא כי בהעדר התניה מפורשת אחרת בטופס ההודעה לעובד על תנאי העבודה או בדרך אחרת כדין הוא שהמעסיק רשאי להשתמש בכספי התשר אך ורק לשם תשלום שכר עבודה לעובדים, וזאת על פי ההסדר המוסכם במסעדה, שצריך להיות במפורש ועדיף בכתב. המעסיק אינו רשאי לשלם באמצעות כספי התשר תשלומי חובה) חלק המעסיק בדמי הביטוח הלאומי ובמס בריאות) הפרשות לפנסיה (חלק המעסיק) או זכויות סוציאליות אחרות. תשלומים אלה יש להעביר בגין מלוא השכר המשולם לעובד, כלומר, לרבות כספי התשר.

המעסיק ביחד עם העובד יהיו רשאים לסטות מהסדר "ברירת המחדל" ולקבוע חוזית כי בכל הנוגע לכספי התשר, רשאי, בכפוף לכל דין, להגיע להסכמה עם עובדים בדבר התניה החורגת מברירת המחדל הקובעת כי המעסיק רשאי להשתמש בכספי התשר, העולים על שכר המינימום או על שכר בשיעור גבוה יותר שסוכם עליו לשם תשלום תשלומי החובה החלים על המעסיק, כדוגמת חלקו בדמי הביטוח הלאומי ובהפרשות לפנסיה או תשלום הזכויות הסוציאליות של עובדי שרשרת השירות.

בכל מקרה, בין אם על פי ברירת המחדל ובין אם על פי התניה חורגת, לא ישולם לעובד שכר בשיעור הנמוך משכר המינימום על פי חוק או מהשכר החוזי, לפי הגבוה.

משכרו של העובד ינוכו כל תשלומי החובה שיש לנכות משכר עבודה כמו דמי ביטוח לאומי (חלק העובד) והפרשות לפנסיה (חלק העובד).

בקרות מקרה המזכה בתשלום גמלה, יחשב המוסד את הגמלה על יסוד הכנסת המלצר האמיתית והמלאה, הכוללת את כספי התשר.

יש להדגיש כי בית הדין הארצי לעבודה פסק כי מאחר שהסדר זה חל גם על תשלום דמי הביטוח הלאומי, שלגביהם נערכת התחשבנות שנתית בכל שנת מס, ועל מנת ליתן למחוקק שהות להסדיר את הנושא בדרך אחרת, היה ויראה לנכון לעשות כן, ההסדר החדש ייכנס לתוקפו ביום 1.1.2019 למעט ביחס לשני מקרי הערעור הנדונים לעיל. לגבי שני הליכים אלה יחול ה ההסדר החדש באופן מידי.

* ההלכה חדשה של בית הדין הארצי לעבודה נדונה בעב"ל 44405-10-15; ע"ע 28480-02-16 בבית הדין הארצי לעבודה על ידי כבוד השופטים: יגאל פליטמן, ורדה וירט-ליבנה, לאה גליקסמן, אילן איטח ורועי פוליאק המערער : עומרי קיס. המשיב: המוסד לביטוח לאומי וגלי צדוק בע"מ ניתן ביום 26.3.2018

מאמרים לפי נושאים

צרו איתי קשר ואחזור אליכם

מאמרים נוספים:

אני זמין לכל שאלה